Tgrt Haber
19 Aralık 2023 06:55 - Güncelleme : 19 Aralık 2023 07:02

Elektrikli otoda büyük tehlike! Yanlış müdahale ile bombaya dönüşebilir

Türkiye'de trafikteki elektrikli araç sayısının her geçen gün artması servis problemini de beraberinde getirdi. Usta azlığı nedeniyle sanayilerde yanlış ellerde onarım gören güçlü lityum iyon pillere sahip araçlar, patlama ve yanma riski taşıyor.   

Editör: Suat Vilgen / Kaynak: Türkiye gazetesi
Elektrikli otoda büyük tehlike! Yanlış müdahale ile bombaya dönüşebilir
elektrikli otomobil,oto sanayi

Türkiye’deki elektrikli otomobil sayısı her geçen gün artıyor. Son açıklanan verilere göre 55 bine yakın yeni nesil elektrikli araç trafikte aktif şekilde kullanılıyor. Özellikle Çin menşeli markaların da piyasaya girmesi ile aylık satış adetleri 6 binleri bulmaya başladı.

Ancak elektrikli araçların kullanımının yaygınlaşması, servis ihtiyacını da beraberinde getirdi. 

SERVİS BEKLEME SÜRESİ ÇOK UZUN

Türkiye gazetesinin haberine göre, yetkili servis sayısının az oluşu ve yetişmiş eleman sorunu servis sürelerinin uzamasına neden oldu. Elektrikli araç kullanıcıları da bu uzun süreleri beklememek için en ufak bir sorunda oto sanayilere gitmeye başladı. Eğitim almamış ustalar ise otomobillerde büyük sorunlara yol açabiliyor. Uzmanlar elektrikli araçların çok büyük tamir ihtiyaçları olmadığını ancak yürüyen aksam, şanzıman, kaporta veya yazılımsal sorunlarda mutlaka markanın yetkili servislerine gidilmesi gerektiğini ifade ediyor.

"SANAYİYE GÖTÜRMEYİN"

Elektrikli otomobillere servis hizmeti veren Bosch Servis ustası Taylan Örnek “Elektrikli araçlar hassas otomobiller. Aracı bilen usta müdahale etmeli. Dışarıdan takılan bir arıza tespit cihazı bile aracın yazılımını bozabilir. Bir de aracın beygir gücünü artırmak ve tüketimini düşürmek için tuning uygulaması yapılıyor. Normalde bu fosil yakıtlı araçlara uygulanan bir yöntem ama son dönemde elektrikli araca da uygulanıyor. Araca yerleştirilen çip ile aracın hızlanmasını artırmak mümkün. Ancak bunlar orijinal değil ve çok tehlikeli. Aynı şekilde tamir sırasında araca yapılan yanlış bir müdahale lityum iyon pillerin yanmasına neden olabilir. Araç kısa devre yapabilir. Kısaca elektrikli aracınızı sanayiye götürmeyin” dedi.

USTALARIN MAAŞI İKİ KATINA

Diğer yandan oto sanayilere elektrikli araçların sıkça geldiği görülüyor. Çoğu zaman teknik arıza veya kaporta hasarı nedeniyle gelen araçların eğitimsiz ustalara emanet edildiği ifade ediliyor. Gelen talebi karşılamak isteyen sanayiciler ise ‘elektrikli otomobilden anlayan usta’ ilanları vermeye başladı.

Birçok kariyer sitesinde bu tür ilanlar ile karşılaşılıyor. Normal bir ustanın günlük yevmiyesi 1.000-1.500 lira iken, elektrikli otomobil ustalarının yevmiyeleri 2.000-2.500 liraya kadar çıkıyor.

ÇİN MARKALARINA MAHKEME YOLU

Ticaret Bakanlığı 15 gün önce Çin’den gelen ithal elektrikli otomobillerin satışına yönelik bazı yaptırımları devreye aldı. Buna göre Çinli markaların Türkiye’de satılabilmesi için en az 20 servis, çağrı merkezi ve distribütörü olması şartı aranacak. Bakanlık markalara konuyla ilgili ay sonuna kadar süre verdi. Ancak markaların tebliğin iptali için dava açmaya hazırlandığı ve bazılarının konuyu Dünya Ticaret Örgütü’ne taşıyabileceği söyleniyor.

Marka temsilcileri yapılacak yatırımların zaman alacağı ve bakanlığın 6 aylık bir süre vermesi gerektiğini ifade ediyor. Ayrıca araçların kaporasını yatırıp bekleyen müşterilerin durumu ise belirsizliğini koruyor.

Kaynak: Türkiye gazetesi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...